امام زمان (عج) در نهج البلاغه


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



900000 تومان


تاریخ : شنبه 21 ارديبهشت 1392
بازدید : 5637
نویسنده : یه بنده خدا

 خطبه 152

 
«قد طلع طالع و لمع لامع ، ولاح لائح ، و اعتدل مائل و استبدل الله بقوم قوما و بیوم یوما و انتظرنا الغیر انتظار المجدب المطر و انما الائمه قوام الله علی خلقه...» 
 
طلوع کننده‏ای طالع شد ، و درخشنده‏ای درخشید و آشکار شونده‏ای آشکار گردید ، آنچه به انحراف گرائیده بود به حق و اعتدال برگشت ، خداوند گروهی را به گروهی تبدیل و روزی را در برابر روزی قرار داد. 
 
 
«قد طلع طالع و لمع لامع ، ولاح لائح ، و اعتدل مائل و استبدل الله بقوم قوما و بیوم یوما و انتظرنا الغیر انتظار المجدب المطر و انما الائمه قوام الله علی خلقه...» 
 
طلوع کننده‏ای طالع شد ، و درخشنده‏ای درخشید و آشکار شونده‏ای آشکار گردید ، آنچه به انحراف گرائیده بود به حق و اعتدال برگشت ، خداوند گروهی را به گروهی تبدیل و روزی را در برابر روزی قرار داد. 
 
جز این نیست که امامان (بر حق) پاسداران الهی ، بر خلق خدا هستند و آگاهان مراقب از طرف او بر بندگانش ، کسی به بهشت نخواهند رفت مگر اینکه آنان را بشناسند و هیچکس به دوزخ نخواهد رفت جز آنکه پیشوایان (بر حق) را انکار کند و آنان او را جزو پیروان خود ندانند. 
 
ناگفته معلوم است که مقصود از این سخن که شرط رفتن به بهشت را شناخت امامان و مایه‏ی رفتن به جهنم را عدم شناخت امامان علیهم السلام اعلام نموده شناسائی امامان دروغین و پیشوایان ظلم و گمراهی نیست. 
 
بنابر این معاویه‏ها ، یزیدها ، مروان‏ها ، عبدالملک‏ها ، هشام‏ها از بنی امیه و سفاح‏ها ، منصورها ، هرون‏ها ، مامون‏ها ، متوکل‏ها ، معتمدها. و دیگران از بنی العباس ( که سراسر عمرشان به کشتار اهل بیت پیامبر و قتل و غارت مومنین و سادات و پر کردن زندانها از افراد بیگناه و راه انداختن مجالس شراب و قمار و زنا و هتک اسلام و انواع جنایات طی گردید) کسانی نبودند که شناخت آنها شرط سعادت و عدم شناخت آنها مایه‏ی گرفتاری باشد. 
 
آری اگر مقصود از این کلام افراد نامبرده باشد زمامداران خائن کشورها و مناطق مسلمان نشین و نوکران خود فروخته استعمار نیز دست کمی از آنان نداشته و باید آنها هم معرفتشان مایه‏ی سعادت و ناشناسی آنها مایه‏ی جهنم باشد و این مطلبی است که هیچ مسلمان عاقلی زیر بار آن نمی‏رود. 
 
چنانکه هدف از شناسائی امامان راستین شناختن نام آنها و نام پدرانشان و اطلاع بر تاریخ ولادت و گذشتشان نیست. 
 
بلکه هدف اصلی از این وظیفه بزرگ اسلامی شناختن امام است با ویژه‏گیهای علمی و سیره اخلاقی ، اجتماعی ، سیاسی و دیگر شئون شخصی و امامتی و اعتراف عقیدتی و عملی بمقام ولایت او. 
 
و مقصود از شناخت آنان مردم را شناختن بعنوان شیعه و در خط پیروی آنان بودن است و درست این همان معرفت و شناسائی طرفینی مایه رفتن به بهشت و رهائی از جهنم است. 
 
اکنون با توجه به جملات «الائمه قوام الله علی خلق» و عرفائه علی عباده» به این نکته پی خواهیم برد که باید در هر عصر و دوره‏ای از اعصار و دورانهای اسلامی کسی وجود داشته باشد که تحت عنوان «امام» و «پیشوا» قائم بر خلق خدا و مراقب بر بندگان او باشد این یک حقیقتی است غیر قابل انکار که جز بر اساس عقیده شیعه درباره دوازده امام و تولد و حیات امام دوازدهم بر هیچ فرقه‏ای از دیگر فرق اسلامی منطبق نخواهد شد. 
 
بدین ترتیب تنها کسی که می‏تواند از بین اقشار و توده‏های مختلف اسلامی یا از بین پیشوایان دینی و رهبران اسلامی مصداق بی چون و چرای سخن امم امیرالمومنین (ع) باشد ، همانا حضرت بقیه الله الاعظم مهدی منتظر حجه بن الحسن العسکری (ع) خواهد بود که گذشته از شیعه ، بیش از یکصد و بیست نفر از بزرگان علمای اهل سنت و مراجع درجه اول حدیثی ، تاریخی و ادبی آنها اعتراف به ولادت و حیات و غیبت و نیز قیام جهانی حضرتش در آینده کرده‏اند. 
 
آری او هم اکنون در هر کجا که هست به وظیفه قائمیت بر خلق خدا مشغول و به گفته محقق طوسی علیه الرحمه «وحوده لطف و تصرفه لطف آخر و عدمه منا» [1] اصل وجود امام لطف است و دخالتش در امور لطفی دیگر و عدم تصرف یا غیبتش از ناحیه ما است.
 
[1] به شرح تجرید علامه و شرح تجرید قوشجی مراجعه شود. 



:: موضوعات مرتبط: , , ,

مطالب مرتبط با این پست :

می توانید دیدگاه خود را بنویسید

/weblog/file/img/m.jpg
ميلاد در تاریخ : 1392/2/21/6 - - گفته است :
سلام وبت عاليه خيلي خوشم اومد به وب منم سر بزن منو با عنوان بزرگترين مرجع دانلود موزيك لينك كن و تو بگو من با چه عنواني بلينكمت حتما يادت نره ها منتظرم فعلا باي


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:


در جـاده‎هاي مه آلـود انتـظار من مانده‎ام با دلي تنگ و بي‎قرار بـا آيـه‎هاي عاشــقانه مي‎روم از كوچه زمسـتان در پي بهــار تصــويـر كاج كهنــسال آرزو در قاب چشـم افق مانـده يادگار آن سـوگلي با همه مهـرباني‎اش آيد ز مـرز غــزل هاي ماندگار او مي‎رسد كنون با خنده‎هاي ناب از پلـكان طـــلايي افتــخار بـا واژه‎هاي زلال سـپيد عشـق از پشت قلـه غيبت رســد نگـار در مخمل سبز سحر شـود ‹‹رهـا›› اين قامت دريـا كه گشته رهسپار ************************ اگرپیشنهادی درباره ی سایت دارید می توانید پسشنهادتان را به ایمیل زیر ارسال کنید: nasimemouood7@yahoo.com madheeshg@iran.ir

آیا ظهورامام مهدی (عج)نزدیک است؟

تبادل لینک هوشمند

این وبگاه بار هرسایتی یا تبادلب لینک می کند.







RSS

Powered By
loxblog.Com